GW2 Path of Fire: Je ene avontuur eindigt en de volgende begint!

Zo gaat het tot nu al sinds de release van de originele Guild Wars 2 in 2012. Sinds die release zijn er in de loop der jaren twee nieuwe uitbreidingen bij gekomen : Hearts of Thorns en Path of Fire. 1 ding is altijd hetzelfde gebleven. Je missie eindigt en kan gelijk beginnen met de volgende! Zit je daar op te wachten of niet?

In 2005 kwam er een revolutie in het tijdperk der Roleplaying Games. Guild Wars 1 nam zijn entree in deze wereld als 1 van de eerste MMO RPG’s* en was gelijk een onwijs succes en nummer 1 concurrent van World of Warcraft. Hier was ook maar 1 ding anders. Guild Wars had géén maandelijkse betaling nodig en Warcraft heeft dat nog steeds. De emotionele waarde van het spel is hoog bij heel veel spelers. Al helemaal toen in 2012 de datum van Guild Wars 2 in september werd aangekondigd.

Voor degene die weten hoe het verhaal van het spel gaat. Dan kan je dit overslaan.

Open/verberg

Wat waren we enthousiast!

Was dat ook terecht? In de ogen van veteranen die zijn voorganger hebben gespeeld was dit een absolute flop. Voor nieuwe spelers juist andersom ; een géweldig spel waar overal aan gedacht is! In onze ogen (ik ben ook een terugkerende spelers van het eerste spel) ontbrak er juist veel te veel! GW2 had een tijdreis gemaakt en was álles vergeten wat er in het originele spel is gebeurt! De held(in) die men toen der tijd was is compleet vergeten en zo zijn alle bondgenoten en belangrijke personen die er toen waren ook niet meer belangrijk. Waarom? De makers wilde iets compleet anders en toch ook weer niet. Nou gelukt vind ik, maar dat deed het spel niks goed. In een Roleplaying game gaat het om jou, de persoon die jij speelt en het verhaal dat jij maakt aan de hand van al jou keuzes. En zo hoort het ook te gaan.Gw2 gaat niet om jou maar om de personen om je heen. Ik had het niet erg gevonden als het geen idiote personages waren geweest. Maar ze hebben allemaal wel iets waar ik me compleet aan erger. Guild wars 2 speelt zich een paar eeuwen ná guild wars 1 af. De wereld genaamd Tyria wordt bedreigt door de vijf ‘Elder Dragons’. Maar alle vijf zijn nog niet ontwaakt. Dat is er nog maar 1 : Zhaitan. Zhaitan is de grootste draak van de ondode en zombies. Met een spanwijdte die de zon helemaal foetsie maakt. Aan jou de speler de taak om heen te slopen.

Na dat mega trieste gevecht wordt de volgende draak wakker : Mordremoth, de draak ( die eruit ziet als een gigantische worm) van de jungle. Hij is de ultieme eindbaas van de eerste uitbreiding Heart of Thorns. Je bondgenoten worden vijf nieuwe die net zo vervelend zijn als de vorige vijf. En alweer ga je het gevecht aan om ook deze draak het lootje te laten leggen voor hij jou wereld vaarwel zegt. De makers hadden na veel geklaag en commentaar + boze fans iéts geleerd en het gevecht met deze draak maar een klein beetje uitdagender te maken.** Als je hem alleen zonder team aankan is het geen uitdaging. Mordemoth’s dood was de aanleiding naar de volgende draak die we wakker hebben gemaakt. Gelukkig was niet gelijk de tijd om die ook te vermoorden anders wordt het ook weer zo ééntonig.

Als spelers niet dachten dat het nog erger kon, maakten makers Arenanet de beslissing om de GW2 volledig gratis(uitbreidingen moet je wel kopen) te maken! En joepie wat zijn wij blij dat het free to play is! -__-. NIET DUS. Dit zorgde ervoor de Gw2 een pay 2 win*** spel werd. Het ging de makers niet meer om de spelers. Maar om het geld wat ze binnen kunnen halen met het uitbreidingen van hun in-game winkel. Nieuwe content bleef dus uit en er werd alleen maar steeds nieuwe skin, goodies en upgrades toegevoegd. Tot grote frustratie van vele spelers.

In Guild Wars kan je je eigen personage maken met keuze tot acht verschillende klasse :

-3 magische klasse met lichtgewicht armor:

  • Elementalist : de meester van de vier natuurlijke elementen.
  • Mesmer : de meester van illusie, controle en manipulatie.
  • Necromancer : de tovenaar van de dood , de ziel en pijn.

-3 avonturiers met medium armor :

  • Engineer : BOMMEN! O_o
  • Thief: Tegenhanger van de assassin in gw1. Het kan stelen en gaat snel dood.
  • Ranger : De boogschutter klasse die graag rondloopt met een trouwe twee/vier/zes voeter.

En dan nog de grote heavies, de BANZAI klasses :

  • Warrior : Degene die alles neerhaalt met een zwaard of een bijl en altijd ninja modus kan in grote groepen.
  • Guardian : Een soort helende klasse maar ook weer niet. Een vervanging van de monik in gw1 die iedereen moést hebben in een team.

De ultieme poging!

En nu! Zo’n 2 jaar ná de release van Heart of Thorns en het uitspelen van hoofdstuk 3 van de ‘living story’ kwam (hoopte ik) een héle nieuwe uitdaging! Wij als helden moesten niet achter de derde draak aan maar achter een god! Want…..nou de zes goden die de mensen vereerde kregen ruzie met Balthazar omdat hij vind dat hij de aller sterkste is en gewoon een maffe kwast is. Afijn wij gaan het onmogelijke aan om hem te stoppen voordat hij nog meer schade aanricht in de woestijn en de grenzen van buurland Elona. Niet alleen moeten Balthazar stoppen maar ook Kralkatorrik, de derde draak oftwel de ‘elder crystal dragon’ . Een héle klus als je het mij vraagt. Dat was alleen minder dan dan ik had verwacht.

Wat is er nieuw en wat ontbreekt er?

  • In tegenstelling tot de fancy masteries van Heart of Thorns krijg je 1 nieuwe vaardigheid erbij. Het berijden van bepaalde beesten. Mounts genaamd. Ik vind het jammer dat je je dieren geen naam kan geven of helemaal in kleur kan samenstellen. Je kan 1 detail kleur geven aan je dier en om nou te zeggen dat het érg opvalt?
  • Nieuwe specializations van alle klasse. Je kreeg ze al bij Heart of Thorns maar nu krijg je een tweede keuze. Ik vind ze niet geweldig tot nu toe en ze zijn erg zwak. Het is het nét niet omdat bij een hoop iets unieks mist. Datgene wat een specialisatie nét wat anders maakt dan de klasse alleen.
  •  4 Nieuwe locaties maar helaas zonder grote wereld evenementen. Dat houd in dat je met de hele server samen speelt. Dat ontbreekt jammer genoeg.
  • Geen hele nieuwe klasse.
  • 3 nieuwe armor ontwerpen. Voor elk gewicht 1. Ook een paar nieuwe wapens maar niet al te veel.
  • Geen nieuwe legendarische wapens.

Kortom , is het het geld waard?

De uitbreiding kost €29,99. Voor het verhaal hoef je hem niet te kopen vind ik. Daar mis je namelijk weinig of helemaal niks aan. Het is zó gemaakt dat je alles makkelijk in je uppie kan verslaan en doen. Dat is dan toch geen uitdaging?
Zou je hem willen hebben voor de extra specialisaties en vanwege de nieuwe mounts?  Ook dan weet ik niet of dat het wel waard is. Voor de mounts zou ik ja zeggen maar voor de specialisaties zeg ik absoluut nee. Dan kan je beter voor de eerste uitbreiding gaan mocht je die nog niet hebben! Het is natuurlijk ook waar jou voorkeur naartoe gaat.

Als het minder gefocust was op pay 2 win zou het hele spel een géweldige game zijn geweest. Helaas is het all about the money. Iets wat ze nooit hadden in Guild Wars 1. Best jammer vind ik en zó zonde! Iets wat je met Hearts of Thorns ook geen last van hebt is een sloom spel of last van lags. Path of Fire laat oud(ere) pc’s en laptops véél harder werken en waarom dat is is een groot raadsel. Ik speel zelf op een 7 jaar oude desktop met maar 4GB RAM , iets wat meer dan voldoende is voor dit spel. Maar blijkbaar heeft hij daar moeite mee met deze uitbreiding. Veel klachten hoor ik hier en daar over. Niet heel slim.

We doen het er maar mee..maar het verveeld enorm snel.

*MMO RPG staat voor Massive Multiplayer Online Roleplaying Game.

** Ik heb alles solo gespeeld en dan weet ik echt wel wat uitdagend is en wat niet.

***Pay 2 win houd in dat je betaald voor in-game spullen om het je personage in het spel veel sterker te maken dan andere. Voor een hoop is het gewoon zoiets als vals spelen.

Dit vind je misschien ook leuk...

error: Content is protected !!
%d bloggers liken dit: